|
Caine | zpěv bicí |
|
Spok ( e-mail ) |
zpěv elektrická kytara |
Magda | zpěv zobcová flétna |
|
|
Pavel ( e-mail ) |
basová kytara |
Magda | zpěv (toho času bez hlasu => zdravotní pauza ) |
Rock & Pop květen 1998 |
Folk & Country leden 2001 |
Kulturní přehled červenec 2001 |
Kulturní přehled - srpen 2001 |
Rock & Pop - září 2001 |
Rádio Proglas Milan Tesař 25. 10. 2001 3 Dřeváci: Punkántry Vydavatel: Avik Rok vydání: 2001 Žánr: rock Celkové hodnocení: dobré Mám rád plzeňskou rockovou scénu, všechny ty proplétající se kapely kolem Znouzectnosti a Navzájem. Právě od Caina, bubeníka ZNC, jsem před časem dostal demonahráku kapely 3 Dřeváci, ve které hraje na kytaru, na mandolínu a zpívá. Na první poslech mě chytly minimálně dvě ze čtyř písní – prostě Objev s velkým „O“. Nedávno Dřevákům firma Avik vydala první regulérní album. Nosič sice obsahuje 15 písní, ty jsou však většinou tak krátké, že celková stopáž nedosahuje ani 40 minut. Právě stručností a úsečností se projev kapely nejvíce blíží punku, který tvoří první část názvu alba. Druhou částí titulu kapela posluchače mystifikuje, protože country na desce nenajdete (pokud jím nebudete nazývat použití mandolíny v některých skladbách). To už raději budu hovořit o tvrdší variantě folkrocku – ale má tak jemné škatulkování vůbec smysl? 3 Dřeváci prostě hrají rock a u toho můžeme zůstat. Charakteristickým výrazovým prostředkem je pro kapelu kombinace pochmurných až morbidních textů (například Neklidný sen nebo Cestou ke hřbitovu) s pohodovou, jakoby bezproblémovou hudbou. Typickým příkladem je hned první skladba Dva jezdci: impozantní úvod, příjemný hlas, hitová melodie, zdůrazněná použitím sborů. Text, apokalyptická vize o bílém a černém jezdci, končí otevřeně: „Ty zatím můžeš hádat – kdo asi vyhraje?“ Existenciální otázky, téma boje dobra a zla, života a smrti, to vše se táhne celým albem. Možná na něm nacházím víc, než kapela sama chtěla, ale i ten „bílej malíř s bílou štětkou“ v největším hitu alba (Bílej malíř) je pro mě symbolem dobra, které sice zdánlivě končí („že zítra ráno nebude mu dáno vstát“), ale pokračuje někde jinde („že na mléčné dráze / velké bílé čáry maluje si dál“). Explicitně je kontrast mezi zlem a dobrem vyjádřen ještě v písni Světlo („tak těm co přežijou zbyde jen tma / … / mám tajný poslání / a potřebuju k němu Tvoje světlo“), implicitně jej nacházím i v dalším jasném hitu, Brutulníčku (vrtulníček z javoru padá, hrozí mu zkáza ohněm, ale nakonec letí – spálený plamenem – vzhůru do nebe). 3 Dřeváci si nehrají na vysoké umění. Jejich písně jsou místy rockově drsné, jindy jemnější, někdy jsou velmi podobné jedna druhé: sloka, výrazný refrén, sloka, výrazný refrén atd. Jak se sluší na správný punk, dává kapela přednost energii a síle sdělení před formální dokonalostí. S přízvuky a délkou samohlásek si tedy hlavu neláme. Někdy je to funkční (rozuměj vtipné až roztomilé), jindy mírně iritující („potřebúúúju“; „je to kost LIvec“ atp.). Zdaleka na všechny písně na albu jsou tak hitové jako Brutulníček, Bílej malíř, Dva jezdci nebo cajdáček Patetická. Pokud jste se však se Třemi Dřeváky dosud nesetkali, seznamte se. Jejich album poznáte podle půvabného obalu s Hurvínkem, Supermanem a spol. |
Historie Dřeváků Jak začít? Asi tím, jak jsem jednou přišel k Cainovi a on mi řekl, že budou s Mirčou zakládat kapelu. Budou hrát jednak písničky, které napsal Caine a ve Znouzi mu neprošly, a pak také písně, které složila Mirča. A jestli prý s nima chci hrát. No a já řekl jo. Spok. Domluvili jsme se, že další týden v úterý a ve čtvrtek uděláme první pokusy o zkoušku. Caine mi půjčil elektrickou kytaru, sám si vzal svojí speciálně laděnou dvoutónovou elektrickou kytaru a Mirča zpívala. Abysme já a Mirča zjistili, jak to vůbec vypadá, když se hraje v kapele, zvolili jsme první píseň takovou, kterou jsme všichni znali. Byla to Znouzí již tehdy vyřazená píseň Ztracená Zem. Skutečně už si nepamatuji (a možná je to tak lepší) jak ta naše první zkouška probíhala. Když jsme se nakonec rozcházeli, domluvili jsme se, že do čtvrtka každý z nás vymyslí pro kapelu nějaké jméno. Ve čtvrtek jsme se sešli a po krátké debatě zvítězil Cainův návrh: 3 Dřeváci. Už tehdy na druhé zkoušce jsem poznal Cainův neotřesitelný smysl pro vylepšování zvuku ne muzikantskými dovednostmi, ale všelijakými pomůckami a vynálezy. Pominu-li jeho největší vynález - dvoutónovou kytaru, jejíž vynalézání sahá do hlubší historie, než mi byla dána poznat, byl jsem svědkem vývoje a výroby mnoha více či méně užitečných prapodivností. Tehdy ve čtvrtek přišel "jen" se svými elektronickými bicími Yamaha, ze kterých pomocí pedálku vytáhl zvuk "šlapáku" a tím udával zbytku kapely tempo. Historie nás ovšem posunula jiným směrem, takže nakonec byla po několika zkouškách usazena Mirča za kompletní bicí soustavu a jako basová podpora byl přizván Martináč. V této sestavě (hned na třetí zkoušce s Martináčem) vznikla úplně první nahrákva 3 Dřeváků celkem příznačně nazvaná Pištící Kazeta. Představte si, jak jste ve svých pěti letech vzali do ruky pastelky, nakreslili domeček, sluníčko, tatínka a maminku a vzpomeňte si, jak jste na ten obrázek byli hrdí. Zhruba stejnou uměleckou úroveň měla tahle naše první nahrávka a stejně tak jsme na ni i my byli v té době pyšní. Martináče jsme od té doby neviděli a jako jeho náhrada byl přizván pištec se šedivým kloboukem, řečený Houba. Tento původně mandolínista se basy chopil sice statečně, leč jeho nadšení netrvalo dlouho a kapelu poněkolika týdnech opustil. Sestava, ve které 3 Dřeváci nahráli CDesku Punkántry:
Veškeré dotazy, připomínky, komentáře a doporučení jednotlivým členům k opuštění kapely posílejte na adresu: spok.3d@atlas.cz. |